torsdag 10 februari 2011

De unga latmaskarnas förbannelse

Voila! Förra veckans uppgift (krönika) i Svenska C:

Dagens ungdomar är lata. Vi vill inte ha "skitjobb", utan siktar högre, mycket högre. Det är inte svårt att vara ung 2011. Allt vi behöver göra är att sikta mot stjärnorna. Vilja bli rik (och KONSUMERA MER!), men samtidigt inte glömma bort att vara miljövänlig (KONSUMERA MINDRE!). Ha höga ambitioner, men inte glömma att vara ödmjuk. Gärna vara vegetarian, men inte klaga över guldchansen att få stå och vända hamburgare på donken.

Undersökningen Kollektivtrafikbarometern 2010 visar att endast var fjärde resa i Sverige sker inom kollektivtrafiken. Detta i miljöhysteriska Sverige, som har som mål att hälften av alla resenärer ska åka kollektivt.

Har miljöhetsen övertriumferats av en annan sorts hets?

Jag har gjort ett val. Ett mycket provocerande sådant. Jag vill inte ta körkort. Varje gång jag berättar detta för mina stressade, och körskolekuvade, vänner bemöts jag med svaret "Man måste ha körkort för att kunna få ett jobb". Vad hände med räddandet av miljön?

Vår motsvarighet till privatföretagens mantra vinst, vinst, vinst är Utan körkort, inget jobb. Principer är inte alls särskilt viktiga, inte i det verkliga livet. Tyvärr träffas jag dagligen av den hårda sanningen att pengar verkar vara det enda som driver Människan.

Jag vill verkligen inte skaffa körkort, men det är en sanning som folk vägrar att acceptera. Precis som att man vägrar inse att långt ifrån alla arbetande kör bil. Eller att det är svårt, näst intill omöjligt, att välja bort bilen till förmån för buss när man har en bil tillgänglig.

Snart tar jag studenten, och månaderna innan är långt ifrån stressfria. Med eller utan körkortshets. Vi treor stressar halvt ihjäl oss för att komma till belöningen: Skolfri och arbetslös. Jag vågar inte ens tänka på stressen mina körkortsaspirerande vänner måste uppleva. Utan körkort, inget jobb.

Men dagens ungdomar är allt lata.

1 kommentar: