Jag tänker nu då, för omväxlings
skull, ta den kommentaren på allvar. För att väldigt många
människor ändå går omkring och bär på dessa tankar, och hur
mycket jag än skulle vilja ignorera dem kan jag inte göra det.
Okej, Modig och resten med liknande
tankar, låt oss diskutera på era villkor. Jag vill prata om den
fria viljan.
Ni som känner mig (det är förmodligen
bara ni som läser detta, visserligen) vet att jag inte hyser någon
som helst tilltro till denna ”fria” vilja. Vi gör val, ja, och
så länge ingen övermakt direkt tvingar oss till annat ligger dessa
val ytterst i våra händer. Jag är med på det. Det jag menar är
att våra val föregås av en massa andra faktorer, som leder till
att vi väljer att agera på ett visst sätt. Inget val är ”rent”
och fristående från tidigare händelser, som alla på något vis
format oss. Alltså: Du kan förstås inte tänka dig någonting
”bortom” de referensramar just du har.
Trots att det även i Sverige finns
skillnader mellan grupper i faktiska möjligheter till social och
ekonomisk rörlighet, har väldigt många fler människor tillgång
till dessa här, än i exempelvis USA, eller Polen, om jag ska
använda mig av mindre uttjatade exempel. Så, låt oss då gå med
på tanken om att det är vår vilja som i stort sett avgör i
vilket samhällsskikt vi hamnar. Vi kan välja mellan skolor,
utbildningar, städer, och umgängeskretsar.
Så, vem väljer att kasta sten på
poliser, ambulanser och annat som ska finnas för att bistå med
hjälp? Vem väljer att inte fokusera på studier och därmed också
väljer att stanna kvar i misär? (Ja. Misär.)
Den rimliga frågan att ställa är
givetvis varför människor väljer att agera på ett visst
sätt. Det är inte förrän den frågan är besvarad som vi kan
börja fundera på lösningarna. Ännu ett rimligt antagande är att
vi inte kan dra slutsatser om människor, som inte ens blivit
tillfrågade. Och kom inte och säg att det är deras ansvar att
”lugnt och sansat” driva de frågor de bryr sig om, för det här
handlar om ett samhällsproblem, vilket innebär att vi alla bär
ansvaret för det. Ingen gynnas av ett segregerat samhälle.
Det är också underligt att sådan
stor tonvikt läggs på att alla ska dels kunna formulera egna
förslag på lösningar till de ”egna” problemen och att alla
också ska ha kunskapen, och tålamodet att engagera sig på ”rätt”
sätt. Det är inte lätt att gå med i ett ungdomsförbund, bli
lyssnad på där (även där finns ju normer och strukturer att
förhålla sig till), och sedan genom det, eventuellt, lyckas påverka
den politik som bedrivs i landet.
Tillbaka till den fria viljan. Av det
snack som går skulle man kunna tro att det är en grundidé om alla
människor som lika, som ligger bakom dessa tankat och åsikter.
Samtidigt, när man kommer till att faktiskt prata åtgärder, börjar
debatten plötsligt präglas av ett slags essentialism. Det handlar
plötsligt inte längre om människor som gör olika saker, utan om
människor som – är – på olika sätt. Folk är ”lata” eller
”oambitiösa”, eller ”skötsamma”. Och det är klart, tror
man att vissa bara – är – bråkiga och stökiga, måste
lösningen vara att banka in regler om rätt och fel, och tvinga
folk till att använda sin fria vilja på andra sätt... Håhå, jag
säger då det. Om människor, av naturen, är på vissa sätt
blir det tydligt varför förespråkarna av ”hårdare tag” inte
istället förespråkar att mer resurser, uppmuntran snarare än
bestraffning (eller ”sosse-daltande”), läggs på dessa personer
(som ändå inte kommer att ändra på sig).
Det är dags att inse att våra fria
val inte är särskilt fria, trots allt, och att det inte räcker med
att sätta ordet ”fri-” före ett annat, för att få det att
handla om frihet. Hur fritt är det fria skolvalet, t.ex. för de
elever som går på den lågprioriterade skolan, i området där alla
inrikesfödda och de med bättre ekonomiska och sociala
förutsättningar valt att gå någon annanstans? Borde inte
målsättningen istället vara att alla skolor ska hålla lika
hög standard, så att fler människor omfattas av friheten att
'välja' senare i livet?
Sluta nedmontera trygghetssystemen i
mitt samhälle, KD och övriga troll i regeringen. Och vad är det
för dravel Modig avslutar med om att det är en mer
marknadsorienterad politik som behövs som lösning på de sociala problemen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar