tisdag 10 september 2013

Det fria Polen

Jag har haft en fantastisk sommar. Det har jag. Två veckor spenderade jag hos mormor i Polen (Łódź), och det var... fascinerande. Förra gången jag var där var för 5 år sedan, när jag inte ens hunnit påbörja min gymnasieutbildning. Det är alltså inte särskilt konstigt att jag, den här gången, lade märke till vissa saker jag kanske inte hade tänkt så mycket på innan.

För det första kände jag mig verkligen som en kvinna. Nej, inte på något jävla myskonservativt sätt, utan på ett tvingande, något kvävande, sätt. Jag blir väldigt ofta könad i Sverige, men i Polen var det kanske 50 gånger värre. Förutom tjat om mitt utseende, ansågs det t.ex. vara helt normalt att påtala hur hög risken var att jag skulle bli våldtagen. Det sades så lättsamt, även av totala främlingar. Jag och min mor gick till "Juden" (också där fullt normalt att göra skillnad), som driver en kiosk, och småpratade med honom om att jag funderar på att åka till Polen ensam nästa år. "Åk inte till mormor själv, för då kanske någon skulle komma på tanken att skada dig. Det skulle många vara sugna på att göra". "Juden" skrattade, mamma skrattade, och jag visste inte alls vad jag skulle svara. Jag tror ändå inte att någon hade brytt sig om att lyssna på mig.

Slentrianrasismen var tröttande. Romer, judar, svarta... Tillhör du "de andra" ska det påtalas. Har du rätt utseende och vill passa in är det bara att se stressad och arg ut. Jag förstår att folk är stressade och arga, även om det kändes komiskt, för mig som turist, att bli utstirrad för att jag log.

Men Polen är så mycket bättre nu -- tack EU! Tack Lech Wałęsa (Justja, ingen gillar honom längre efter de där anti-gay-uttalandena, va?)! Frihet! Mormor sa att det var intressant, att de människor som klagar på att allt var så lika under Sovjet, på att allt byggdes likadant, inte klagar på att du idag får välja mellan skit och ännu mera skit -- För ja, du får ju faktiskt välja. Det finns idag ca tre matkedjor du kan handla hos, men förr var allt likadant!

Polsk tv är fantastiskt. De enda reklamer du ser är de för öl, banker, och läkemedel (lite som det håller på att bli här). Jag hann inte vänja mig vid läkemedelsreklamerna. Det var absurt.

Slår ditt barn sig och får blåmärken ibland? Det finns piller. Tillhör ditt barn dem som inte gärna äter så mycket? Det finns piller ("Apetizer"). Håller spädbarnskolik dig uppe om nätterna? Det finns piller (både för ditt spädbarn och för dig). Får dina p-piller dig att gå upp i vikt och sluta vilja ha sex? Det finns piller ("Det bästa konceptet för antikonception").

I stort hade jag det bra i Polen. Jag hade det fantastiskt bra, till och med. Men... Jag är glad över att jag inte måste bo där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar