torsdag 12 augusti 2010

Lås in ungarna i källaren, 100% säker metod!

Jag blir så förbannat trött när jag läser artiklar som denna, och rädd när jag läser kommentarerna. Artikeln handlar om att langning av alkohol har ökat, vilket ska ha lett till att ungdomar från otrygga miljöer börjat dricka mer.

"Påverkar alkohol unga annorlunda?

– Både unga och vuxna påverkas av alkohol, men som med alla gifter ökar toleransen ju mer man brukar det. Unga är därför av naturliga skäl mer utsatta än äldre. De blir fortare fulla med de följder berusningen har: omdömet sviktar, man blir aggressiv och riskerar att drabbas av alkoholförgiftning."

Det är tydligen okej att påstå vad som helst när man pratar om alkohol och ungdomar. Sedan när blir alla agressiva när de dricker? Och unga är mer utsatta än äldre för att de inte har druckit under en lika lång tid?

Kommentarerna ger mig magont:

"Vuxna: Håll koll och var inte så j-kla naiva! En unge i fylleåldern ska inte få sova borta - då vet man ungefär hur det varit när de kommer hem. Kan i alla fall motverka de grövsta fyllorna. Man kunde tom tänka sig någon form av lagstiftning gällande detta.."

"Umgås mycket med folk mellan 15 och 18 och; ledsen att säga det till er föräldrar, men om era barn är 15+ och har en "filmkväll" eller liknande som de "verkligen bara måste gå på", så är det oftast något fuffens. Det betyder INTE att ni inte ska låta dem göra något, men ring dem någon gång under kvällen, eller låt någon åka förbi och kolla till."

Hade det handlat om en vuxen människa skulle det inte vara okej att spionera. Men ungdomar ska acceptera att deras personliga integritet ständigt blir kränkt. Det viktigaste är ju ändå att föräldrarna slipper vara oroliga.

"Langarna kontaktar ungdomarna på Facebook och msn etc. och erbjuder t ex polsk vodka för 230 kr litern. Jag har kommit på båda mina barn, 14 och 17, med vodka i väskan. De berättade att det är hur lätt som helst att köpa hur mycket som helst... Var alltid misstänksam, kolla rum och väskor. Ring när de är ute och se till att de känner sig älskade när de är hemma!"

Kolla rum och väskor? Jag kan inte tala för alla andra, men jag personligen skulle inte känna mig särskilt älskad om mitt rum och mina väskor skulle kollas igenom utan min tillåtelse.

Jag har hört så mycket om vikten av tillit i relationer av olika slag. Det gör ont i mig när de allra flesta verkar tycka att det är viktigare att föräldrarna kan lita på sina barn (läs: veta att ungarna lever på det sätt som föräldrarna önskar), än att ungdomarna kan lita på sina föräldrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar