tisdag 1 mars 2011

Film, film, FILM!


Sitter och kollar på Knocked up, och hatar. Det som stör mig allra mest är att filmen försöker framstå som en ullig gullig romcom. Oskyldigt. Fint. Nä.

Så hon träffar en snubbe som hon har sex med, utan kondom, trots att hon faktiskt inte ville ligga utan. Det blev ett litet missförstånd, förstår ni, som ska få tittaren att utbrista "Oh noes!", men på det där tihi-iga sättet, när man vet att roligt trubbel är på gång.

Sedan blir hon självfallet gravid. Kvinnan som aldrig har sex annars, men släppte loss den där enda förödande gången. Varför är det alltid så, i allt amerikanskt bajs som visas, att kvinnan blir gravid så fort hon ligger? Det känns ju trovärdigt när de flesta riktiga människor får jobba i månader, ofta i flera år, för att bli med barn.

How long have you been married? frågar gynekologen den de båda, och det är meningen att det ska bli sådär lagom pinsamt. Men de ÄR ju inte ens tillsammans! Och så ska de ha barn ihop! Nämen, oj.

Det är tydligt att huvudlinjen i filmen är att mamma, pappa alltid är bäst för barnet i slutändan. Hon söker upp den sviniga, barnslige, och arbetslöse mannen, som hon inte har några som helst känslor för, för att - han är ju ändå fadern. Jag säger inte att det är fel att göra så. Men snälla, jag tror nog allt att det går att hitta ett bättre stöd till sin unge.

Och då har jag inte ens sett halva filmen. Återkommer om jag skulle ändra mig.

3 kommentarer:

  1. Låter som en sjukt dålig film som man bara kan bli förbannad på...

    SvaraRadera
  2. Haha, den filmen alltså. Jag trodde verkligen att Katherine skulle höja stämningen men ... hon och komedier passar inte. Hon är arbetsskadad från Grey's, tror jag bestämt... Och killen sen, fy fan vad tråkig.

    SvaraRadera
  3. Intressant!

    SvaraRadera