torsdag 16 juni 2011

"Du är ju bara avundsjuk"

Jag är avundsjuk. Jag är det alldeles för ofta. Jag kan t.ex. vara det för att någon är snyggare än mig, kan formulera sig bättre, eller har mer pengar. Jag kan också bli förskräckligt avundsjuk när jag tycker att någon har mer än vad den förtjänar. Avundsjuka är kort sagt ingenting ovanligt i min värld.

Jag tror faktiskt att de allra flesta, om inte alla, är avundsjuka ibland.

Varför tycker vissa att man förlorar rätten att kritisera någon bara för att man också råkar vara lite avundsjuk? Det är ju verkligen jätteknasigt. Jag vet inte om det är någonting som är unikt, men jag kan både tänka och känna saker samtidigt!

Så nej, det är inte jantelagens fel att du blir kritiserad. Det finns jättemånga framgångsrika människor som ständigt hävdar sig och slår sig själva på bröstet (Kolla in sport- och teatervärlden t.ex.), och de i deras omgivning verkar inte ha särskilt mycket emot det. Du blir kritiserad för att du är pantad. Sluta skylla ifrån dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar