måndag 20 juni 2011

Ett typiskt bråk med mamma

I princip varje gång jag och mamma bråkar tar hon till med sina tre standardvapen; tre fraser som, trots att jag hört dem alldeles för många gånger, alltid lyckas förstöra mig.

1. "Du är en typisk finne", säger hon och syftar på min dåliga karaktär. Jag är antinationalist, och avskyr att behöva bli förknippad med ett stycke land man själv eller någon förälder råkat födas på. Visst skulle man kunna tro att jag därför inte tar åt mig av det, men det gör jag. Anywho... Hon säger så, och man ba "Eeeh, rasistiskt, much?", vilket får henne att utveckla det hela med....

2. "Du är precis som din pappa". Min far råkar vara född i Finland, så därifrån kommer alltså fras 1. Jag älskar min far, trots att han, liksom alla andra på denna jord, har sina brister. När mamma säger så här gör det ont av två anledningar: dels för att jag vet att mamma klandrar pappa för precis allt ont som hänt henne, ergo hon säger att jag också är djävulen, och dels för att jag inte tycker att någon människa bör betraktas som ondskan själv (särskilt inte någon som jag älskar).
När bråket eskalerat ytterligare, slår hon till med det absolut hemskaste hon kan tänka sig....

3. "Ingen man kommer att vilja ha dig" (Är hon på extra dåligt humör kanske hon drar upp mitt ex som guldexempel). Ingen man kommer att vilja ha mig. Jag kan inte låta bli att undra om hon på fullt allvar tror att allt jag har kämpat för i skolan, politiken, och inom andra intresseområden, har varit för att jag ska bli mer attraktiv för män. Och jag är rädd att svaret på den frågan är Ja. Jag blir lika ledsen varje gång jag inser detta. Varje gång.

Maggans akilleshäl avslöjad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar