lördag 10 september 2011

"Inga stökiga 18-åringar på MIN krog!!1!11!!!"

Ibland blir jag så oerhört provocerad av saker jag egentligen inte borde bli särskilt förvånad över. Vi lever i ett samhälle där ungdomsförakt är mer poppis än Kalle Anka på julafton och melodifestivalen tillsammans.

Ros: Regeringens utredare, som har kommit fram till att åldersgränsen bör vara 18 på alla Sveriges krogar, om det inte finns särskilda säkerhetsskäl för att inte ha det så. Det betyder alltså att det är lika fel att sålla bort myndiga människor på grund av ålder, som det är att göra det pga kön, sexuell läggning eller etnisk tillhörighet. Så. Bra.

Ris: Människorna som kritiserar detta. Jag lyssnar gärna på kritik om den framförs sakligt. Människor som kritiserar detta förslag gör det inte alls sakligt. Ett exempel har vi i kommentarerna till Metroartikeln om förslaget:
"tycker nog efter paserat 24 år att en klubb med 24 års gräns kan va bra inga stökiga 18 åringar". Det är sådant som  nästan får mig att vilja bli stökig. Jag skulle vilja fråga personen vad denne tyckte innan hen fyllde 24. Eller var hens röst ingenting värd då?

Inte för att förmågan att skriva korrekt har någonting att göra med hur man beter sig, men visst blir det extra provocerande, för en liten skitunge på 19 år som mig, när de, som kallar sig visa och mogna, inte ens klarar av att bygga en mening ordentligt.

Petra Lund, utredare vid regeringskansliet, menar att det finns andra sätt att nischa sig på och så sätt "välja" sina gäster. Som exempel tar hon valet av musik och olika klädkoder (som att man kan kräva kavaj).

Mikael Ahlqvist, vd för Etagegruppen i Malmö, svarar med ett starkt ungdomsföraktande uttalande:

"– Då går man bakvägen. Klär man av den som har kavaj är han fortfarande 18 år. Åldersgränser är inte ett problem, gästerna tycker att det är bra och vi som jobbar kan styra eventen till den utvalda kundgruppen, säger han"

Klär man av den som har kavaj är hen fortfarande 18 år. För att hela ens personlighet sitter i åldern?

Den egentliga anledningen till att jag skriver detta inlägg är att Silk, en krog i här i Västerås, bestämt sig för att "byta koncept" för att locka andra människor. Äldre människor. Vad är det då för ett kreativt sätt man klurat ut för att göra detta på? Javisst, det är att höja åldersgränsen till 21 på lördagar.

"-Det känns som att det saknas ett ställe för folk mellan 21 och 25 som inte vill lyssna på house då de går ut", säger Levent Özdemir, ägare för det som nu ska heta Poco Loco.

Han avslutar med att berätta hur han önskar att folk kommer att beskriva plejset:

"-Att dit kan man komma som man är, vara sig själv, och släppa loss och ha kul!".

För Poco Loco (Döwr nästan av att inte kommentera namnet. Och så gjorde jag indirekt det - bam!) och andra krogar med en åldersgräns över myndighetsåldern får jag inte vara mig själv. Jag får vara min ålder. Tack för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar