fredag 9 september 2011

Om att dricka för att det är gott

Jag har spenderat halva dagen med att läsa diskussionstrådar som gör mig arg. De handlar om ungdomar och alkohol, och är fyllda med ansvarsfulla vuxna som berättar att de minsann dricker sunt. Jag pratar om "Vin till maten"-folket, som pratar om alkohol som att det är någon raketforskning ungdomar aldrig skulle kunna förstå sig på.

Förlåt, men folk dricker inte alkohol för att det är gott. Det är en så löjlig sak att komma med i en sådan diskussion när alla vet den riktiga anledningen till att alkohol är så populärt. Jag kan tycka att vissa alkoholsorter är goda, ja. Jag tycker om smaken av vin eller jäger, men de är just inget annat än de godaste alkoholsorterna. De är verkligen inte de godaste dryckerna. Man dricker inte alkohol för att komma åt den fantastiska smaken.

Man dricker för ruset, eller för känslan. Det kan kännas "lyxigt" eller "mysigt" på grund av alkoholens status i vårt samhälle. Att det kan smaka bra också är bara ett plus. Tar du bort ruset, och det psykologiska välbehaget, skulle det väl fan inte fortfarande finnas folk som drack för smakens skull.

Jag är så trött på att det här så kallade argumentet alltid dyker upp så fort ungdomars alkoholkonsumtion ska diskuteras. Nej. "Vuxna" (just det här var en diskussion om varför systembolagets gräns inte bör sänkas till 18. Om ni inte redan visste det är 18-åringar vuxna människor med rösträtt osv.) dricker inte finare än ungdomar. Nej. Det finns ingen visdom som kommer plötsligt vid en viss ålder, som gör att de äldre dricker mer förnuftigt än de yngre.

Jag tror för övrigt att det gör större skada att göra alkoholen mer neutral genom att prata om något slags findrickande mer än om fylla. Jag hoppas att den dagen kommer, då det går att föra diskussion om det här på en något högre nivå än dagens. Bah.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar