söndag 4 september 2011

Ordvalet spelar roll

Nu var det ett tag sedan jag skrev sist, men tack vare IKEAs Manland känner jag att det är dags att väcka bloggen min.

Jag blev äcklad och förbannad när min logg på fejan fylldes med folk som delade denna länk, och hurrade för initiativet att starta upp detta "Manland" (dagis för män som inte vill gå i affär). Inte ett enda kritiskt ord fanns någonstans. Ingen fyndig formulering, ingen glimt i ögat, bara ren och skär sexism. Så jag blev arg. För att Sverige är så jävla långt från jämställdhet, och det här är ett av de största bevisen för det.

Att intresse för shopping är större hos kvinnor än hos män är socialt konstruerat. Jag tror inte att det finns någon "shopping-gen", utan att det i så fall är mer troligt att människor faktiskt blir påverkade (Oh noes, me thought we be robots!!) av könsstereotyperna som lyfts fram i alla möjliga olika sammanhang.

"Men om det nu ser ut på det här viset, oavsett om det är genetiskt eller socialt konstruerat - why not just roll with it?"

Så här är det, mina vänner: Ord spelar roll. Vad vi väljer att benämna saker som, och var vi sätter tyngdpunkten i debatten, spelar roll. Så fort vi använder manligt/kvinnligt om någonting begränsas vi. För även om ingen kommer att förbjuda kvinnor från att spela tv-spel, kommer få att göra det, så länge som det kommer att ses som en manlig företeelse.

Dels ser jag ingen poäng i att dela in precis allt här i världen i endast två kategorier (manligt/kvinnligt), dels tror jag att det är rentav skadligt att göra så. För att det begränsar våra sinnen.

Jag, som ändå ser mig själv som någorlunda genusmedveten, är oerhört starkt påverkad av könsnormerna. Ett exempel är att jag när jag gör något typiskt manligt inte kan låta bli att tänka "Och man säger att kvinnor inte kan...". Jag omvandlar automatiskt några av mina intressen till feministiska alibin, istället för att... ptja, se dem som mina intressen?

Jag skulle vilja likna användandet av manligt/kvinnligt med debatten om svenskhet. Ju mer man använder begreppen, desto starkare blir behovet av att göra just detta. Därför skulle jag vilja att man pratade om alla människors lika värde, istället för att säga att "Du kan vara svensk, fast du inte...". Det har inte alltid funnits ett behov av att prata om svenskhet. Och ju mer man gör det, oavsett vilken avsikt man har med det, desto starkare blir normen att utgå ifrån "svensk" istället för människa. Finns det svenskhet finns det också osvenskhet.

Detsamma gäller könsindelning av saker. Finns det kvinnligt, finns det okvinnligt. Finns det manligt, finns det omanligt. Jag ser hellre att vi diskuterar olika företeelser utifrån vad de faktiskt är. Sedan kan det vara intressant att diskutera varför vissa saker är mer populära hos kvinnor resp. hos män, men man ska inte ta skillnader som dessa för självklara. Då kommer vi aldrig att komma någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar