fredag 18 november 2011

Ah, den där hösten

Nu råkar det vara så att jag är en av dem som påverkas lite för mycket av all kyla och mörker ute. Jag håller på att prova lite olika metoder för att lindra höstdepressionen, och även om dessa kanske inte botar dig helt och hållet, kan de nog åtminstone hjälpa till en del.

När du känner att höstdepressionen börjar smyga sig på, föreslår jag att du:

* börjar käka D-vitamin. Det hjälper mer än vad man tror. Bristen på solljus (=D-vitamin) gör en del med vårt ack så fragila psyke.

* tar valeriana-tabletter (ört mumbo-jumbo, som kanske inte är så mumbo-jumbo) både till natten och under dagen. De ska ha en lugnande effekt, och nej, de är inga mirakeltabletter. Det betyder inte att de inte kan göra nytta ändå!

* gör ett miljöombyte, om något sådant är möjligt. Allt som gör att det blir omöjligt att stanna hemma under täcket är bra! Eller ja, nästan allt.

* träffar människor som gör dig glad. De flesta av oss har de där vännerna som det alltid blir deep-talks med, och de behövs verkligen. Men när tankarna länge varit lika svarta som världen utanför sovrumsfönstret kan det ibland vara så att man behöver något så enkelt som en distraktion. Gör något ytligt, men... kul!

Förra veckan, och i början av denna, kände jag mig som ett vrak. Nu börjar jag kunna leva igen, och se - jag orkar till och med blogga!

(Vi får väl se hur länge det håller i sig. Jag är ju, trots allt, en obotlig pessimist. Eller något i den stilen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar