söndag 20 januari 2013

Blaxsploitation! "Foxy Brown" (1974)



Veckans bloggutmaning var "Foxy Brown", och jag kunde äntligen ta mig tid till att se den igår. I fredags var jag ute och drack några tentaöl med klassen (jag hade även en ny och underbar styrelsepost att fira), och den här filmen var såå en del av min belöning. Jag beställde hem pizza, som jag kunde äta utan att behöva diska först (lägenheten ser alltid ut som ett "Hoarders"-avsnitt efter en tenta), plockade fram godis till efterrätt, och kunde njuta av allt detta till denna fantastiska film.

"Foxy Brown" är en blaxploitation, och inte vilken som helst. Det är även min allra första blaxploitation. Jag och Lisa började kolla på en förut, som inte riktigt fungerade för mig just då, och jag har sett bitar ur typ "Black Dynamite", men det här var den första filmen jag sett hela av. Soundtracket är underbart. Pam Grier är supercool. Som ni kanske redan vet älskar jag att se kvinnor (i huvudroll, annars får det vara) kicka ass, för att det är för jäkla ovanligt i populär/mainstream film. Så, den här filmen var underhållande på fler plan än ett. Det är som att äta godis med ögonen! Ja!

1 kommentar:

  1. Kom igen nu, Maggie! MANDINGO ikväll, bit i kulan nu. Tarantino tyckte ju att den var bra, och sen lovar jag en extra superbra film nästa utmaning som belöning.

    SvaraRadera