onsdag 11 april 2012

Att bry sig om människor. Eller typ glädje, och kärlek. Filmjölk?

Så jag har inte bloggat på ett tag. För att göra en lång historia kort, så hade jag otur med dem jag var inneboende hos. Jag har flyttat, och jag tror att jag börjar få ordning på saker och ting. Nu till en liten sak jag kände för att kommentera.

Jag satt och lyssnade på en intervju med CUF:s ordförande Hanna Wagenius, och föga förvånande höll jag inte med 'na. Den sak jag kanske störde mig på mest av det hon sa, kanske för att jag hör det så ofta, var att hon flera gånger uttalade sig att högern bryr sig om människorna, och inte staten. "Grunden är människorna i det här samhället. Det är vi som ger makt till kommuner, till landsting, till riksdag."

Du behöver inte tycka att olika statliga institutioner ska ha ett stort inflytande över människors vardag. Du behöver inte ens tycka att det sätt som vi organiserar oss på idag är rätt. Det är fortfarande så att det är vi som utgör staten (Åh, snälla sluta prata om staten som någon slags våldgästande farbror Johnny), och det är våra viljor som ska finnas representerade i riksdagen. Förtroendevalda och andra som arbetar inom kommuner och landsting är människor, och våra folkvalda i riksdagen är, även de, människor.


Det räcker liksom inte med att säga att du bryr dig om människor, för det är det nog få som inte gör. Ormar, kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar