fredag 16 november 2012

Veckans bloggutmaning: Army of Shadows (1969)

Då var det filmtajm igen, med mondolanes bloggutmaning. Veckans film är Jean-Pierre Melvilles "L'Armée des ombres", eller "Army of Shadows", som är den engelska titeln. Vi får följa delar av den franska motståndsrörelsen, med ledaren Philippe Gerbier som huvudperson. Jag kallar honom för huvudperson för att han får synas mest, men det betyder inte att man känner med någon särskild karaktär mer än andra.

Det var det jag tyckte bäst om med filmen, att karaktärerna inte kändes det minsta tillgjorda, utan behöll en rå äkthet genom hela filmen. Även stålkvinnan Mathilde agerar mänskligt, och ganska sent i filmen faller plötsligt hela hennes fasad.

Jag brukar inte gilla att ta på mig genusglasögonen när jag ser på äldre film, då jag nog aldrig varit med om att kvinnor får en likvärdig eller högre position än filmernas män. Men vad fan, jag gör det ändå. Mondolane påpekade att det är skönt att se en kvinna som Mathilde, som får vara stark och ha brister, utan att förminskas till rollen som femme fatale (som t.ex. Rachel Stein i  "Black Book" från 2006, en annars hyftat bra andra världskriget-film, där man vet vad man får osv). Hon skildras mycket bra, och problemet har ingenting med hennes karaktär att göra. Problemet är förstås att hon var filmens enda kvinna. Det är lätt att skrika "Smurfette-principen" åt det hela, men det tar lite emot att göra så. Jag uppfattade inte alls Mathilde som den där förbenade kryddan, som smurfettes brukar få vara, till the all male huvudrätt, utan tyckte att hon var en av de absolut viktigaste karaktärerna. Filmen hade inte gått runt utan henne. Så, det är positivt, men rent krasst följer filmen ändock smurfette-principen med att ha en kvinna i en ensemble full av män.

Sammanfattningsvis tycker jag att filmen är oerhört bra, och jag kan rekommendera den starkt till dig som läser detta.



2 kommentarer:

  1. Känner du dig sugen att kolla in de andra Melville-rullarna nu? LE SAMOURAÏ är en film jag inte nog kan rekommendera.

    SvaraRadera