tisdag 31 december 2013

Herrå 2013

I år har det känts som att jag bara... följt med. Som att det inte har hänt särskilt mycket nytt. Så har det förstås inte varit (även om de saker jag "bara" följt med i, som att bo i Göteborg ytterligare ett år eller klara av ett år av min utbildning, är phett värt att hurra för).

Jag kan ju börja med att skryta lite och berätta att jag uppfyllt varenda ett av mina nyårslöften; vem gör det?! (Jag, uppenbarligen). Jag skulle bl a söka hjälp för mina stressproblem, vilket jag också gjorde. Har sprungit runt mellan läkare, arbetsterapeut, psykologer, och sjukgymnaster, och det har i sin tur, roligt nog, inneburit en ökad stress i mitt liv. Det är svårt att uttala sig ännu om huruvida det hjälpt något eller ej, men jag kan åtminstone inte må dåligt över min egen insats. Jag har också börjat hbtq-aktivista smått och det har fått mig att klara av universitetsfolket bättre. Jag har vågat träffa nytt folk och bli föreningsaktiv igen. Ett av mina mål var att åtminstone klämma in ett politiskt möte i månaden. Problemet för 2013 var nog snarare att jag gick på för mycket möten av olika slag. Men, ni vet, kul.

Våren var rätt trevlig. Kanske var det mest för att sommarledigheten inte kändes så långt bort, jag vet inte. Okej, hela hbtq-grejen gav mig problem med mamma, vilket innebar ångest, och det fanns lite sjukdom i familjen som hängde över mitt huvud. Men... saker och ting var relativt trevliga. Considering.

Jag hamnade i två styrelser, och fick det jobb jag hade sökt och intervjuats för. Under året hade jag sparat pengar för att jag skulle få vila upp mig under sommaren, så det hade jag också att se fram emot.

Vårt deltagande på West Pride gick bra, och solen dansade med oss hela paraden (även om dagen började lite grått, se den fantastiska bilden nedan).

















Sommaren spenderades mest i Västerås, och under dess första månad fick jag uppleva Västerås allra första Pride. Det var amazeballs, och jag är helt galet stolt över min vän som fixade med allt. I juli gjorde jag nog inget annat än att träffa vänner. Hade inte en enda tråkig dag.

Augusti var bezt. Jag och Anna var på Stockholm Pride för femte året i rad. Vi insåg att vi av en slump alltid hamnat på samma pizzaställe, så detta år åt vi där högst avsiktligt. Med tårtljus.


















Efter Pride åkte jag till mormor i Polen, och det var så bra, så bra. Mitt fjärde hem (Goddamn vad mycket hem jag har).

Det bästa under året har kanske varit alla inspirerande personer jag träffat, däribland Slavoj Zizek, Caitlin Moran och Gudrun Schyman.


















Hösten har varit något tung. Stressproblemen kom och sa hejhej igen, min bästa vän råkade ut för tråkigheter och flyttade från stan, och det har varit strul med familj och försök till romantisk kärlek. Plus att det är lätt att väcka mindre välkomna känslor när man börjar gräva i sig själv hos psykolog. Jag tänker att det är tur att året varit ett hyfsat framgångsrikt år ändå. Jag har klarat av allt jag åtagit mig, och jag är kanske mer förundrad än stolt över att jag lyckats fortsätta, oavsett motgångar. Nå, lite stolt är jag ändå.

Oh, och min halloween-utstyrsel var perfekt, ja? JA!

















Min katt, Freddy Krueger, måste avlivas någon gång under början av det nya året, och jag gråter en jävla massa över det. Tyck vad ni vill om det. Meneh... Vi hann ju i alla fall köra en Freddy meets Freddy-grej, och det var typ värt allt trixande med kostymen.

2013 handlade mycket om tråkiga omständigheter och att prestera, prestera, prestera. Till nästa år önskar jag mig mer kärlek, möjlighet att få fördjupa de relationer jag redan har, att SD åker ur riksdagen och att rätt sida bildar regering. Vad jag lovar? Jag lovar att fortsätta utmana mig själv. Eller bara... fortsätta.

Gott nytt, du som läser detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar