onsdag 18 december 2013

När ett äpple inte alltid är ett äpple

För någon dag sedan lade jag upp denna artikel på fejan. Det har dykt upp en del synpunkter som jag känner för att bemöta i ett inlägg (varsågoda, mina tre läsare).

Män kan också ha sex de egentligen inte vill ha, och det är illa. Verkligen illa. Vi måste diskutera mansrollen mer, och det tycker jag framför allt ska göras av män. Jag gör det också hemskt gärna, men jag kommer antagligen aldrig att veta exakt hur det är att vara man. En av förväntningarna på män, eller ”män”, är att de alltid ska vara up for lite ligga, och det är säkert en källa till en del ångest hos de som uppfattas som, eller vill uppfattas som, män. Män vill inte alltid ha sex. Givetvis.

När män tjatar till sig rätten att använda sig av kvinnors kroppar sker det dock inom ett annat sammanhang. Det må vara exakt samma handling, men betydelsen av den är annan. När män tummar på samtyckesdelen i sex görs det i ett samhälle där män som grupp har mer makt än kvinnor som grupp. Sex blir ett maktmedel. Vi lever i ett samhälle där kvinnor blir våldtagna och mördade av de personer de ska lita på mest, och oavsett hur snäll ”Mikael” är idag finns en annan verklighet att förhålla sig till. Det tysta hotet om våld och repressalier av olika slag påverkar relationer mellan män och kvinnor, vare sig vi vill det eller inte.

Även om vi försöker se bortom normer och könsroller finner vi en verklighet där många kvinnor är i beroendeställning i förhållande till män. Kvinnor tjänar mindre än män, jobbar oftare deltid och i otrygga anställningsformer, och är ofta ekonomiskt beroende av att stanna i en relation, hur destruktiv den än må vara. Särskilt om det finns barn med i bilden.

Min upplevelse är att män oftare tar sig friheten att inkräkta på någon annans känsla av trygghet. Hela mitt liv är präglat av dessa män som vägrar ta ansvar för sin position i samhället. Som, trots att de vet att jag antagligen varit med om det 50 ggr tidigare och kan tycka att situationen är obehaglig, väljer att ändå ragga på mig på spårvagnen när han sitter ytterst och det inte finns någon möjlighet för mig att gå därifrån. Hejhej, du är ingen unik snöflinga, och hur stor du än tror att möjligheten att jag skulle börja gilla dig är så trumfar det inte risken att jag blir illa till mods, tror att jag ska bli våldtagen, och sitter och försöker klura ut det bästa sättet att överlista dig så att min kropp ska få fortsätta vara min. Det är fan aldrig värt det. Aldrig.

Jag har upplevt att män ofta valt att utnyttja sitt maktövertag, och jag är långt ifrån den enda kvinnan med den här typen av erfarenheter. Män pratar med mig i hissar, på buss eller spårvagn, och verkligen utnyttjar att jag inte har något annat val än att prata med dem och vara trevlig (men ni vet, precis under gränsen till "för trevlig", aka "Hon skickade fel signaler". Som att det finns en sådan gräns). För att jag är för rädd för att göra annat. Ibland har alternativet till att gå med på sex känts som att bli utkastad mitt i natten, och då gör man det man känner att man måste.

Jag valde att ”säga nej” när jag var inneboende min första tid i Göteborg. Jag valde att inte spela med i min hyresvärds flirtande, och vet ni vad, fram till det hade han varit ganska schysst. Irriterande, men han kändes åtminstone harmlös. Jag blev tvungen att flytta.

Dagens heterosnubbtips får bli att ni helt enkelt låter bli att utnyttja ert maktövertag (och först inser att ni har ett). Prata inte med främmande kvinnor på platser där de inte kan välja att gå ifrån. Inse att det är svårare att säga nej i vissa situationer, och att det då blir extra viktigt att vara lyhörd. Och att absolut inte tjata (ett tips till alla, egentligen). Det är tredje gången ni träffas, hon är hemma hos dig, och det går inga fler bussar för natten – tänk på ditt maktövertag. Ha sex om alla involverade är pepp på det (ja, det märks om någon är pepp). Annars, skit i det. Det värsta som kan hända är att du missar sex som hon kanske visst skulle tycka var ganska trevligt, vilket inte är värre än att ha sex med någon som inte vill. Det borde du i alla fall tycka, annars är du faktiskt en jävligt kass person.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar