måndag 4 juli 2011

Kort utvärdering av second hand-marknaden i Västerås

Orkade visst skriva nu ändå...

För ungefär två veckor sedan gick jag in på Myrorna med en god vän för att kolla runt lite, och hittade två fantastiskt fina plagg som jag också köpte. Men det tar emot att erkänna att jag köpt använda kläder. Min klassuppfostran, ni vet.

Jag gick dit igen några dagar senare för att köpa saker. Observera att jag innan bara gick dit för att kika, men att jag nu bestämt skulle köpa något. Ah, the smell of överkonsumtion på the sommarlovsdag. Jag valde att kalla det för terapi.

Jag kom ut med två klänningar och lite ångest, samtidigt som min papperskasse försökte lugna mig med budskapet att jag nu med min konsumtion kanske hade hjälpt en ensamstående förälder med hyran.

För någon dag sedan tog jag mig en titt i stadens nya second hand-butik Zymbeeoz, som marknadsför sig själva som "2nd hand med exklusiv touch". De säljer märkesgrejer. Och upplevelsen gjorde mig kanske mer provocerad än vad den borde ha gjort.

Jag har förstått att second hand inte är samma idag, som det var när jag var yngre.

Second hand ska vara billigt. Men Zymbeeoz är en second hand-butik för människor med ganska gott om pengar. "Det är för att alla ska ha råd att handla märkeskläder", kanske någon invänder. Jaha. Men alla har knappast råd att handla där. Möjligtvis att det handlar om någon slags miljömedveten-ish medelklass med drömmar om att vara finare.

Äh. Inte ens myrorna är särskilt billigt längre. Sakerna jag köpte där hade jag kunnat köpa nya på rea i en vanlig butik.

Ber om ursäkt om jag sårar någon, men för mig känns hela second hand-hysterin mer än någonsin som en samvetsgrej. Det handlar inte längre om att få mer för pengarna. Det handlar heller inte om att klä sig unikt. Det handlar inte ens om att man är särskilt intresserad av att rädda naturen. Det handlar om att man vill känna sig bra.

Eftersom att jag inte får den där sköna känslan i magen när jag varit inne på Myrorna, kanske jag kan få fortsätta handla där jag brukar utan att det också betyder att jag är mindre miljömedveten eller att jag inte har en egen stil? Jag tror på andra miljöåtgärder än de genom konsumentpåverkan.

Men det visste ni ju redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar